Jak osiągnąć sukces w e-commerce?
Pod nazwą e-commerce może kryć się kilka pojęć związanych ze sprzedażą produktów, usług czy rozwiązań za pośrednictwem Internetu. Jest to najszybciej rozwijający się rynek sprzedaży w Polsce i na świecie. Jak zatem osiągnąć sukces na rynku e-commerce, jeśli ma on tak duży potencjał? Oto kilka przykładów oraz kierunków, które warto obrać.
Wiele osób powtarza stale „pomysł na biznes to klucz do sukcesu”! Owszem, ale co to w praktyce oznacza? To nie tylko trafiony produkt i usługa, które pasują do niszy (czyli miejsca, gdzie wypełniamy potrzebę naszego klienta), ale to przede wszystkim przemyślane działanie, rozpoznanie terenu przed sprzedażą produktu i wprowadzeniu go na rynek. Co istotne oraz warte podkreślenia to fakt, że rynek jest dynamiczny. To co sprawdzamy dzisiaj, nie musi być aktualne za 3 miesiące! Dlatego warto, aby nie zakładać wszystkiego z góry, ale testować i być stale otwartym na pomysły i rozwiązania. Pomysł na biznes i pomysł na jego realizację to lepszy przepis na sukces. A jak w każdym przepisie, warto dorzucić coś od siebie, aby wszystko nabrało smaku.
Sklep internetowy, zdjęcia produktów, czy to ważne?
Kolejny bardzo ważny element to strona wizualna produktu, usługi czy rozwiązania. Odgrywają one fundamentalną rolę w procesie wyboru u klienta i wpływają na jego decyzje o zakupie. Jeżeli strona internetowa jest wykonana solidnie, ładne i tanie zdjęcia produktów do sklepu internetowego są bardzo dobrej jakości, a proces zakupu jest bardzo intuicyjny i przyjazny użytkownikowi, to mamy dużo większą szansę na sprzedaż niż w przypadku niedbale wykonanych szablonów np. stron internetowych, które nie zachęcają nas do korzystania z danego rozwiązania. Sprzedaż w Internecie opiera się na tym co widzimy na zdjęciu. To strona internetowa, bloga, fanpage miejsca, które skanujemy wzrokiem. Jeżeli nie są one zachęcające na pierwszy rzut oka, to już droga do tego, że klient u nas nie kupi, a zwyczajnie opuści naszą witrynę i poszuka tej bardziej atrakcyjnej dla oka. Następny oraz kluczowy element to SEO oraz content, czyli zawartość (np. opis produktu), który udostępniamy.
Możemy mieć rewelacyjną usługę, nawet obiektywnie jedną z najlepszych na rynku, ale co z tego, jeżeli najpierw klient jej nie zobaczy, nie znajdzie, a potem, gdy ją w końcu jednak odnajdzie, nie pokażemy mu wartości, jaką mamy mu do zaproponowania? Być może to oczywiste, ale gdy kupujemy coś online, najpierw szukamy tego w wyszukiwarkach internetowych, a następnie czytamy informacje oraz porównujemy produkty i usługi. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o to, by nasz sklep, witryna internetowa, fanpage były nie tylko widoczne, ale również zawierały wartościowe dla naszych klientów treści oraz niejako kreowały wizerunek naszej firmy dostarczającej dobrej jakości rozwiązania. Te elementy powinny stanowić fundament przy osiąganiu sukcesów w sprzedaży e-commerce.
Podsumowując nie sposób wymienić wszystkich czynników mający wpływ na odniesienie sukcesów w e-commerce. Ważnym jest, aby stale edukować się w tym obszarze, czytać o tym, co się zmienia oraz jakie panują trendy. Jeszcze do niedawna wystarczyła nam zwykła strona internetowa, ale już dziś potrzebna jest taka, którą łatwo wyświetlić na smartfonie. To tylko przykład, ale idealnie obrazuje kierunek rozwoju technologii wspierających sprzedaż e-commerce.
Warto zatem być elastycznym, szukać nisz rynkowych, mieć nie tylko pomysł na biznes, ale również plan na jego realizację.